Wednesday, November 11, 2009

Sakit urat















Kalau cerita kat orang, buat malu saja. Sakit apa? Sakit urat..huhuhuhuu..cam sakit orang tua. Tapi itulah yang jadi pada aku. Dah 4 hari dah badan aku rasa sengal-sengal, sakit urat pun iyer gak. Puncanya sebab aku tido malam tak nyenyak. Asik beralih ke kiri, ke kanan. Awal pagi barulah nak terlelap. Ditambah lagi dengan pendingin hawa dalam bilik aku yang agak sejuk. Selalunya sehari dua rasa sengal-sengal ni akan berkurangan. Tapi kali ni masih juga macam tu. Risau jugak aku. Ke aku ni ada simptom awal untuk apa-apa penyakit ke?
Tak berfikir panjang, terus aku ke klinik panel. Aku nyatakan pada doktor bertugas pasal penyakit aku ni. Doktor tu cakap kadang-kadang angin yang buatkan kita jadi sengal-sengal badan. Dia cadangkan agar aku pergi massage. Juga dia bagi tips dari segi pemakanan; kurangkan makanan berminyak, amik sup, makan ikan ataupun ayam pun bagus. Banyakkan makan buah-buahan. Elakkan minuman bergas (yang dah lama aku tinggalkan kecuali kalau di fast food), kurangkan makan daging. Dia cadangkan juga untuk aku berjalan dalam 15 minit gitu dalam sehari. Setelah selesai semuanya, terus doktor tu bagi ubat berkaitan. Aku minta untuk rehat sehari. Doktor tue berikan sijil cuti sakit. Bukan nak culas dari kerja, but i really need a rest and a good sleep. Aku telefon bos aku maklumkan pada dia yang aku ambil cuti sakit hari ni dan nyatakan sebab aku sakit. Ketawa saja bos aku tu. Iyela, sakit uratlah katakan. Terus dia suruh aku rehat secukupnya.
Sampai saja di rumah terus aku tidur sampai ke petang. Alhamdulillah, lepas Mahgrib barulah rasa sengal-sengal tu beransur hilang.

No comments: