Thursday, August 31, 2006

Aduhai rambutku..

After Abang called, aku terus keluar having my lunch. Aku order Happy Meal with grilled chicken. Dapat mainan apa entah ler. Habis saja makan, aku terus ke salon kegemaran aku. Nampak saja staf yang pernah assist to me before, terus aku melangkah ke arah dia. Boleh tahan juga ramai orang kat salon tue. Memandangkan agak ramai, aku keluar pergi melihat-lihat barang-barang yang lain. Bila aku ke salon tu semula, terus staf tue panggil aku. Aku pun katakan pada dia yang aku nak perbaiki balik rambut aku yang aku dah buat streghten. Bila aku bertanyakan harga yang dia charge, dia terus belek rambut aku. Dia cadangkan supaya aku buat treatment terlebih dahulu sebelum buat any further streghten or else. Sambil tue dia potong sikit di bahagian hujung rambut, manalah tahu kalau-kalau ada rambut bercabang dan sebagainya. Sambil-sambil tue staf tue cakap aku ada masalah rambut gugur. Katanya ada bahagian kepala aku dah mula botak. Memang aku akui, cuma bila tiba masa nak berjumpa dengan skin specialist, ada saja 'perkara berbangkit' jadi; malaslah, ada kerjalah and so on. Tapi yang sebenarnya sebab big 'M'=MALAS...hehe..Dia ada mencadangkan supaya aku gunakan produk untuk masalah aku nie. Tapi bila aku suarakan yang aku akan refer to the skin specialist, terus she's agree with me.
Selesai saja aku buat treatment rambut, aku terus pergi ke skin specialist. Aku katakan kepada doktor tue yang aku ada masalah bold hair. Sebelum nie pun memang aku ada search dalam internet, tapi half way saja sebab banyak sangat info yang diberikan, terus aku jadi malas nak membacanya. At last, Abanglah yang menjadi mangsa aku. Dia tolong search and read all the info's and tell it to me. Memang lazimnya masalah bold hair akan terjadi pada bahagian tengah kepala. Bila doktor tue belek bahagian kepala aku yang agak botak, dia cakap yang aku mungkin stress. Katanya lagi even anak dia pun jadi macam kes aku juga, but a bit worse. Doktor tu cakap anak dia agak comel, jadi bila dia di sekolah, kawan-kawan selalu ejek dengan panggilan 'gemuk'. Jadi budak tue become stress and the bold hair happened. But it cured already. Penyelesaian untuk kes aku nie, doktor tue berikan syampu yang aku kena guna regulate; hari nie guna, esok tak payah, then the next day guna balik. Doktor tue mencadangkan aku guna syampu Johnson Baby untuk sementara, sebab syampu yang lain mungkin agak kuat kandungan kimia yang digunakan. Juga doktor tue berikan vitamin dan ubat untuk menyembuhkan balik masalah botak kepala aku nie. Doktor tue minta aku kurangkan menyikat rambut aku, dan untuk sementara nie elakkan dari membuat apa-apa rawatan rambut. Let it cure first, then only i can do whatever i want. Terbanglah RM70.00, sekurang-kurangnya aku yang pergi mendapatkan rawatan, 'prevention is better that cure'.
Sebelum pergi jumpa Abang,sempatlah juga aku membeli beberapa barang keperluan. Then only i went to see him. Tolong dia key in few things. Tak lama lepas tue, my mom called. Katanya ada orang nak risik adik aku, kalau tak minggu nie mungkin dalam minggu depan. Mak aku nak tahu pendapat aku, sama ada aku merestui adik aku nak dirisik ataupun sebaliknya. Terus aku berikan persetujuan sebab dah sampai masanya adik aku dirisik. Aku pun restu. Mak aku bukannya apa. Rasanya dia risau kalau-kalau aku akan terasa hati. Iyelah adik perempuan aku yang sorang tue dah ada anak pun. Ini pulak adik aku yang sorang lagi nak ikut jejak langkah adik dia. Sedangkan aku still belum bertunang and so on. Aku mendoakan adik-adik, kalaulah jodoh depa dah sampai, just go ahead. I am really fine with it.
After put down the phone,
"My mom and dad send their regard to you." Abang menjawab salam kedua orang tuaku.
Tiba-tiba air mataku mengalir. Sampaikan pandanganku kabur. Abang yang pada asalnya datang dekat padaku untuk memaklumkan yang dia nak ke kedai sebelah, terus terdiam dan duduk di sebelahku. Pelik bila dia tengok aku menangis. Memanglah dia tahu i was on the line with my mom, cuma dia tak tahu butir percakapan kami berdua.
"What's the matter? Are you okey?"
"I am fine."
"You are not fine, what is it? Just stop doing the work and look at me." Ujar Abang. Aku buat tak tahu saja sambil teruskan kerjaku.
"Can you please stop doing your work? Kenapa nie? I know you have some conversation with your mom. Is your mom sick?" Tanyanya bertubi-tubi.
"Nothing. My mom said that my sister will be engage, if not this week, it's going to be next week." Aku diam sambil menaip kerja-kerja key in. Tak tahulah apa yang aku taipkan tue betul ke tidak. Abang terdiam terus dari bertanya lanjut kepada aku. Rasanya dia pun faham apa yang aku alami tika dan saat ini.
Sepatutnya aku yang di dalam posisi untuk membuat persiapan pertunangan and so on, but my sister take the first move. Itulah yang membuatkan mak aku risau kalau-kalau aku akan terasa hati, dan sebab itulah dia minta restu aku ke atas adik aku. Bila perkara ini aku suarakan pada Abang, aku yakin dia agak tertampar dengan kenyataan aku. Aku yakin juga dia rasa bersalah. Sepatutnya kami dah melangkah ke arah tue, but yet there is still few matters pending. Seketika kemudian,
"I am fine Abang. Maybe it's time for my sister to be engage. No matter how, i will wait for you. I do understand your situation." Kataku menenangkan emosiku yang agak terganggu ketika itu. Dia langsung tak mengeluarkan sepatah perkataan. Bimbang things will become worse. Apa yang mampu dia lakukan ialah mengusap bahuku, sebagai syarat that he's there for me.
Aku yakin mungkin ada pembaca blog ini yang mungkin akan merasa jengkel dan penuh dengan tanda tanya kepada aku masih macam nie. Di suatu kesempatan, akan aku coretkan biar jelas letak duduk perkara sebenar. Aku tidak akan sekali-kali berbohong mengenai perasaan ataupun apa juga luahan hati aku dalam blog aku nie..Menjadi harapan aku agar pembaca blog aku nie menyokong aku supaya aku jadi lebih kuat dan lebih bersemangat, insya-ALLAH..

No comments: