Saturday, June 03, 2006

Titian Kasih dan Radja

Tengah hari tadi aku keluar jap coz aku nak jumpa kawan to have a lunch dekat one of the hotel. Sampai saja di hotel lobby, aku ternampak some crowd not too far from me. Rupa-rupanya kumpulan Radja baru sampai. Berposing diaorang dekat situ. Ada 2 kereta siap dengan lambang kumpulan Radja. Iyer la malam nie diaorang ada konsert di Stadium Negara. Niat di hati tue memang nak pergi salam ke bergambar sekali ke, tapi aku malu lah. So aku memang dari kejauhan sajalah..hehe..it's ok..still got time..
Petang just lepak jer kat rumah. Dalam dok tukar channel tv dari satu chanel ke satu chanel, titiba bila aku on ntv7, mata aku tertancap pada sesuatu. On that series exactly. Memang time tue siaran cerita Cina ala-ala Bersamamu kat tv3 tue tapi time tue pengacara tue tengah temuramah Mak Pah. For the info, Mak Pah ni pengasas Rumah Titian Kasih, rumah penginapan ibu tunggal dan anak yatim. Tempat nie dekat belakang Istana Budaya. My department have been there for few times. Masa mula-mula kami ke sana tue tempat tue memang serba daif. So apa yang termampu kami buat hanyalah sediakan mini perpustakaan on our first visit. Mak Pah juga bercerita dengan kami dia ditinggalkan suami yang hilang entah ke mana sampai ke saat nie. Start dari situ memang dia rasa susah sangat sebab after all that time dia memang bergantung pada suami dia. Itu yang buatkan dia terpanggil untuk bela nasib ibu tunggal dan juga anak yatim terbiar. Memang murni niat baik dia tue. Bila lawatan kami kali kedua, kami tengok progress sama ada bebudak tue menggunakan buku-buku tersebut. They did. Time kami pergi memang dah banyak sumbangan dari pihak-pihak yang bersimpati. Cuma time rancangan yang aku tengok that day, Mak Pah minta supaya ada pihak-pihak yang boleh tolong dia dapatkan lesen berniaga sebab katanya selalu jugak hasil jualan dirampas. For 8 years she tried to apply for the licence but she never dia. Tak tahulah sebab apa permohonan dia ditolak. Juga dia minta supaya orang luar bagi support untuk beli kuih-muih yang dijual dan depa juga terima tempahan baju. So kalau ada sapa-sapa yang berminat bolehlah ke sana terus ataupun sebagainya.

No comments: