Thursday, June 08, 2006

Timbang-timbangkan

Tengah hari tue aku ajak budak office aku temankan aku ke KLIA centre jap. Aku nk ke Celcom sana sebab nak terminate my postpaid number tue. Itu saja tempat terdekat yang aku boleh pergi. Kalau nak ke KL pulak agak jauh. Bukannya apa, recently someone that i know that i am not comfortable with hacking into my number. Even that third party dailed every single of my number that has inside my mobile. Tak ke hacking namanya tue. Sebelum tue lagi aku dah called Celcom centre. Menurut kata person in charge, they won't give any info simply like that. Aku request juga supaya dibuat 'launching a journal warning'. But somehow they can't make it. Staf sana juga suggestkan supaya aku buat police report. Itu aku rasa tak ada masalah. Tapi kalau dah ada insider access, buatlah police report ker apa ker, info aku still gak dapat trase dek this third party, betul tak? Bila perkara nie aku utarakan pada Abang, he said there must be an 'insider access'. Otherwise macam mana the third party tue boleh tahu details about me. Even every details of my calling number has been printed out. Third party tue juga calling my mum, my sister, my brother. Itulah yang buatkan aku memang kena terminate that number, by hook or by crook. Time aku di kaunter dan aku cakap reason yang buatkan aku nak terminate the number, staf situ diam saja. Agaknya diaorang tak sangka perkara macam tue boleh jadi. Itulah yang peliknya sebab aku yakin, setiap company memang dah ada etika masing-masing supaya tak dedahkan informasi orang lain. Lagipun nie dah dikira amanah dah. Agaknya mungkin this third party got a friend inside.
Settle saja buat payment, kami terus balik. On the way, terserempak dengan Aziz Desa, pengacara TV3 dulu yang sering dengan kata keramat dia 'timbang-timbangkan'. Agaknya he's waiting for somebody kot. Banyak juga orang yang baru balik dari umrah. Jika dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki, aku nak ke sana bawa family aku, insya-ALLAH.
Malam tue kawan aku sms aku. Memang betul ler dia nie menyahut seruan aku, sebabnya baru saja semalam aku teringatkan dia and decided to sms dia. Tup-tup dia yang sms aku dulu. Dulu kami nie sama sekolah menengah, tapi lain kelas. Habis SPM dia masuk kolej agama di Manjung. Dia ada bagi aku borang untuk masuk ke kolej yang sama, tapi bila aku diterima masuk ke sana, the same day aku dapat panggilan masuk ke Uitm Manjung. So aku pergi ke UiTM. Meantime aku dah siap tempah 2 helai tudung labuh dan 2 helai jubah dah! Hahhaa...habis saja study she mengajar dan ada juga kerja. Dalam tahun lepas dia selamat nikah dengan jejaka pilihan. Tapi katanya mom and her dad tak suka husband dia. Even lepas nikah, langsung family dia tak bagi jumpa husband dia. Peliknya. Bila dia cakap lagi yang husband dia tue sakit, aku terdiam. Katanya his hubby can't 'perform' well by the time they make love. Ayark! Ini dah di luar kawasan aku dah nie..hehehe..aku suggestkan dia bring her husband pergi berubat saja. At least berusaha jugak tue. Susah weh kalau husband 'sakit' macam tue. Mahunya sang isteri tension memanjang..hahahaa...memandai saja aku nie..
But somehow cerita sebenar terbongkar, when they came to my house during the previous Eid Mubarak (raya aidilfitri). Aku ingat lagi time tue hari raya ke-2. Sampai saja depan rumah, dia pun keluar dulu. Salam dengan aku and so on. Bila husband dia keluar, aku jemput diaorang masuk ke rumah. Rumah aku nie selalunya akan jadi meriah hari raya ke-2 sebab time tue selalunya mama aku akan masak nasi tomato ler, nasi daging ler and so on. Waktu nie semua kengkawan adik-adik aku dan sedara-mara aku akan bertandang ke rumah. Time diaorang datang tue, kengkawan adik-adik aku dah ada situ tengah makan. Aku perhatikan husband kawan aku jenis a nice guy. Tak banyak cakap tapi mudah tersenyum. Bila dipelawa minuman, kawan aku cakap husband dia puasa sunat. Mak ai..islamiknya husband dia nie. Sambil-sambil tue kami dok sembang. Husband dia kat sebelah cuma sekali-sekala saja menyampuk perbualan kitaorang. Lepas saja diaorang balik, salah sorang kawan adik aku tanya dekat mak aku sapa lelaki yang dengan kawan aku tue. So my mom pun cakap itu husband dia. Terus budak tue cakap 'makcik, itu bukan wife dia sebab saya kenal isteri orang tue'. Mak aku dah terdiam. Aku tak tahu pasal perkara nie sampailah ke malamnya bila semua orang dah balik dan kami pun dah 'tutup kedai'. Bila mak aku cerita apa yang dia dengar, aku terfikir sejenak. Agaknya mungkin kawan aku tue malu kot nak cakap status dia sebagai second wife. No wonder sebelum tue bila aku jumpa mak dengan ayah kawan aku tue dekat kedai diaorang, depa langsung tak mention apa-apa pun pasal husband kawan aku tue. Dan mungkin sebab itu yang buatkan mak dan ayah kawan aku tue kurang berkenan dengan husband pilihan kawan aku nie. Tapi bagi aku as long kawan aku bahagia dan lelaki tue pun mampu, tak salahnya. Walaupun bermadu tue perkara yang paling dibenci isteri pertama. Time dia sms aku katanya dia baru saja keguguran last 2 months. Dah ler kerja di Ipoh, husband dia pulak di Batu Kurau. Sudah tentulah kehadiran isteri di samping husband. Dia masih lagi menganggap aku tak tahu, dan diapun tak bercerita. Aku faham situasi dia. Cuma aku nak tunggu saja dia buka cerita dia tue. Bukanlah aku nie 'kay poh'. Kalau dia menganggap aku nie sebagai seorang kawan, of course she will share her story. Sekurang-kurangnya she will feel relase.
Macam kawan kitaorang yang lagi sorang tue, habis saja SPM terus kawin, tapi nasib tak menyebelahi dia. Bila dia sakit kena buatan orang, husband dia terus tinggalkan dia dengan tak bagi apa-apa nafkah pun. Dah le dalam keadaan dia yang kurang sihat, ditambah pulak husband yang langsung tak nak bertangungjawab. Hanya suka isteri bila waktu sihat. Bila sakit, angkat kaki, tinggalkan si isteri.

No comments: