Saturday, June 17, 2006

Family Holiday

At early 4.45 am, mom kejutkan kami semua. Nak bangun tue punyalah malas, mana lagi letih semalam tak habih lagi. So lepas mandi, kitaorang siapkan semua barang-barang yang nak dibawa. Lepas solat Subuh terus kami gerak balik ke PD tapi sebelum tue depa nak singgah rumah aku sekejap. Seronok jugak drive pepagi nie kan. Feel dia lain sikit. Iyer ler, time tue udara still fresh, pas tu pulak matahari belum keluar lagi. Rasa best jer..hehee.. Ikutkan plan sebenar kami nak menghantar adik lelaki aku lapor diri di Jabatan Imegresn, Jalan Pantai Dickson, PD. Mak aku cadangkan kami gerak awal so that boleh cari tempat adik aku tu dulu. Singgah kejap di Kawasan Rehat Tapah. Then kami teruskan perjalanan. Sampai saja di rumah aku, my housemates ada. Diaorang lepak dalam bilik saja. Kami pulak yang tengah lapar terus saja buka bekal yang mak dah siapkan. Apa lagi terus makan dengan berselera. Aku makan sampai bertambah ler. Mana taknya dah lama tak makan masakan mama. Settle saja makan, my officemate keluar dari bilik dan bersalaman dengan family aku. After that i left my parents there for a while. Aku dengan adik lelaki aku pulak terus gerak ke PD, cari tempat dia nak lapor diri esok. Rupa-rupanya jauh juga tempat dia tue. Meantime Abang called. Aku pun cakap yang aku nak ke sana. Since he went there already, he told me to go there using the easiest way instead guna map yang adik aku dapat. Memang exactly terus jumpa tempat tue. Jauh masuk ke dalam, kawasan kampung lagi. Jalan tar tue hanya muat sebiji kereta aje. Kalau ada lagi sebuah kereta di hadapan, kita kenalah menyempit sikit ke jalan rumput. Memang dari kiri kanan banyak pokok rambutan gitu. Dapat saja cari jalan ke sana, kami patah balik. Adik lelaki aku request kami cari apartment saja. Lagipun kalau dari rumah sewa aku nanti agak jauh perjalananannya. So kalau dapat apartment yang berdekatan, much better. Sambil nyelam sambil minum air...ehhhe..mula-mula tue kami stop dekat Selesa Resort. But all rooms all fully book. Then kami ke Regency. Pun penuh jugak. At last kami ke Bayu Beach, barulah ada kosong, itupun bilik akan bersih dalam jam 3.00 petang. Dalam dok check in, Abang called again. Dia nak tahu sama ada aku dapat cari ke tidak tempat tue. Bila aku cakap terpaksa masuk ke kampung nak sampai ke tempat tue, Abang gelak saja. Memang dia dah pernah ke sana dah dan perjalanan ke sana memang jauh. Aku suruh adik pompuan aku sms adik aku lagi sorang minta depa siap-siap so that by the time kami sampai rumah nanti kami terus gerak saja. Aku nie kira runner ler..dari pagi tadi drive sampai ke la nie. Memang non-stop. Tak sangka aku berjaya gak drive all the way. Aku risau juga kalau-kalau aku 'flat' half way. Tapi alhamdulillah everything was alright.
Sampai di rumah, family aku dah siap dah. Dalam perjalanan balik lagi i am hoping that my parent's won't talk much with my housemates. Bukannya apa, khuatir kalau-kalau depa buat cerita ke apa ker. Aku bukan bersangka buruk, but prevention is better than cure. Aku tak nak nanti bila dah terhantuk nak terngadah, chewah..bermadah pulak aku dalam entry nie..hahaha.. Bila aku cakap kami dah check in, mak aku ceria saja. Apa taknya dah berapa tahun dah dia tak outing. Terus kami gerak ke apartment tue. Aku ambil apartment with 2 rooms. Memang selesa sebab berhadapan depan laut. Dalam jam 5.30 petang, kami semua except adik lelaki aku, kami turun ke swimming pool. Memang agak banyak orang di swimming pool tapi nasib kami baik sebab still ada port bench kosong. Mak dengan ayah duduk situ. Adik-adik aku dah start mandi dah. Aku lepak dengan parents aku sambil dukung si kecil Harris tue. Geram dok tengok depa dalam swimming pool tue, aku pun bawa Harris dekat dengan gigi air, lepas tue aku rendam kaki dia dalam air tue. Amboi sukalah pulak si kecik tue. Happy saja muka dia. Bila bawa dia keluar dari air tue dia start meragam. Aik! Selama nie cukup takut mandi air sejuk, tapi bila dah mai kt swimming pool, dia suka sangat. 3 kali berturut-turut aku bagi dia mandi situ. Sampai kali ke-4, aku dah minta mak dengan ayah aku naik ke atas apartment sebab risau juga si kecik nie, dah ler tak sampai 6 bulan tapi dah bagi mandi ke swimming pool. Risau jugak kalau-kalau malam nanti dia demam ke apa ke. Adik-adik aku tue pandai-pandai depa ler nak naik jam berapa. Lagipun dah besar panjang dah..hehe..malam tue semua tidur awal. Masing-masing keletihan. Aku letih sebab dah jadi runner. Ayah aku pulak letih sebab travel jauh. Adik-adik aku pulak letih sebab jalan-jalan. Jam 10.50 malam, Abang called. He said he's in PD already. Bila aku cakap semua dah lena dah, dia keberatan nak singgah. Dia risau nanti kalau dia ke sini sure semua akan bangun dari tidur. Of course i felt regret but i do understand the situation. After said good night, i put down the phone.

No comments: