Sunday, December 23, 2007

Ular Sawa..

Lepas Maghrib aku minta adik aku temankan aku keluarkan duit jap di pekan. Kebetulan pulak mak ada tetamu datang beraya, jadi mak hidangkan laksa. Adik sedara aku yang 2 orang tue follow kitaorang gak.

Sampai saja di depan tadika, tetiba adik aku berhentikan kereta. Rupa-rupanya ada seekor ular sawa. Mak aaaiii..besaqnya ular tue. Adik aku biarkan saja ular tue menjalar nak melintas jalan. Tue la pertama kali aku tengok ular secara live. Geli pun ada gak. Ular tue menjalar kat atas jalan raya sambil dah mendongakkan kepala nak menjalar ke atas pagar sekolah fardu ain yang bersebelahan dengan tadika tue. Tapi ular tue berpatah balik dan menyusur masuk ke dalam hutan semula.

"Nie kalau tangkap buat juai, maunya untung nie," ujar adikku. Betul gak statement dia tue. Kalau jual kat orang Cina, maunya dapat beratus nie..hehe..definately depa akan buat hidangan atau apa lagi. Sambil teruskan perjalanan tue, aku dok terbayang-bayang ular tue. Eeeiii..gelinya.

Sampai saja ke rumah, terus kitaorang ceritakan insiden tue kat family. Yang peliknya macam mana boleh ada bebudak melepak waktu malam kat kedai yang berhadapan dengan tadika dan sekolah fardu ain tue? Dah la sebelah tue semak. Depa tak fikir ka kat situ kot-kota ada ular ke apa ke? Agaknya depa nie nak kena diagah dek ular tue baru nak rasa takut dan tak akan melepak lagi kot? Erm..ntah la..
"Agaknya ular tue nak pergi karaoke kat umah kenduri tue kot," itu ujaran adik pompuanku. Kebetulan malam tue rumah jiran aku ada buat karaoke sebab ada kenduri kawin. Gelak saja kitaorang. Mak pulak cakap kalau terserempak dengan ular nak melintas ke apa ke, better biarkan saja ular tue nak melintas ke apa ke, selagi ular tue tak mengganggu perjalanan kita sudah la. Iye la lagipun ular tue pun makhluk Tuhan gak kan?

No comments: