Saturday, November 10, 2007

Pengeras..garam..asam jawa..

Pagi nie aku dah plan dah nak pergi berurut since aku dah minta Kak Ita tolong fix kan appointment aku. Tengah dok panaskan enjin kereta, tetiba jiran sebelah rumah keluar. Chinese family, buat very friendly. Dok sembang basa-basi, tetiba,
"Baju dalam you ada hilang tak?"
"Kenapa? Baju dalam you pun ada hilang jugak ka?" Tanyaku dalam loghat Kedah. The wife nie memang fasih loghat Kedah, jadi rasa tak kekok sangat sembang dengan dia. Even husband dia pun sama gak.
"Bukan, jiran sebelah rumah ada cakap kat saya hari tue baju dalam hilang. Hilang di jemuran." Aku terdiam. Memang jiran sebelah rumah Chinese tue budak bujang perempuan. Rasanya depa tue tutor kot. Tapi kalau bertembung ke apa, langsung tak nak senyum. Bukan kitaorang tak pernah senyum kat depa. Tapi agaknya mungkin zaman la nie masing-masing sibuk dan tak ada masa nak bersosial dengan jiran-jiran. Aku no halnyer. Kalau diaorang tak nak senyum pun, aku tak rugi apa-apa. Tak lama lepas tue barulah aku response kat jiran tue memang kami pun ada kes hilang baju dalam juga. Kalau kat rumah jiran tue, memang kalau hilang baju dalam pun tak heran sangat sebab pagarnya tak berkunci. Macam kes kami ni pulak, pagar memang berkunci. Rasanya 'perampok' tue panjat pagar kot..hehe...
Aku sampai kat kedai mamak pun dah jam 10.10 pagi. Ramai juga yang lepak pepagi kat mamak tue. Jam 10.50 pagi, barulah aku beredar dari situ.
Sepanjang perjalanan, memang keadaan baik-baik saja. Tak ada jammed. Tapi yang buatkan aku rasa geram bila masuk saja UPM, kenderaan mula bergerak perlahan-lahan. Jammed teruk. Tetiba pulak aku nak terkucil. Adoi, macam mana nie. Tawakkal sajalah. Sampai kat tol Sungai Besi, kereta langsung tak bergerak. Jam dah menunjukkan ke angka 1.00 t/hari. Rupa-rupanya kat depan tue ada kenderaan yang wat U-turn sebab jalan jammed giler. No wonder lah. Ingatkan sebab tue saja. Tak sangka pulak bila sampai ke depan sikit, ada pulak polis buat road-block. Ini confirm gara-gara Perhimpunan Bersih nie. Menyusahkan orang betul la.
Sementara tue Kak Ita dah keep on calling tanya sama ada i can make it on time. Terus aku minta Kak Ita tangguhkan ke jam 2.00 petang. Sampai saja kat area Pandan Indah, aku terus pergi 'berhajat' dulu. Then only aku follow Kak Ita ke tempat aku nak pergi buat massage tue. Akak tue buat massage di rumah dia saja. Nasib baiklah anak-anak dia tak ada. Kecuali sorang saja, itupun gaya macam nak keluar saja. Akak nie memang peramah. What make me in shock was that, dia menceritakan perihal mengenai diri dia. Akak nie janda, anak 3. Husband meninggal. Kena buatan orang. Aku dengar je la. Menyampuk tak sama sekali. Lama jugalah akak tue mengurut aku. Katanya urat-urat aku nie memang dah keras. Huhuhuhuhu..iye la dah berapa lama dah aku tak pergi berurut. Settle saja berurut, sauna pulak. Lepas tue baru buat lulur. Alhamdulillah memang aku rasa segar. Tapi lapar betul. Agaknya sebab aku makan pagi tadi saja. Nanti aku boleh datang sendiri next time. Akak tue minta pengeras garam dengan asam jawa. Katanya itu untuk nak mengelakkan dia daripada terasa lenguh sebab mengurut aku. Erm...hopefully akak tue tue ada buat unsur-unsur degawa ke, susuk ke..Takut aku beb! Terpesong akhidah kang, sapa nak menjawab.
Keluar dari rumah jam 10.00 pagi, fill in the fuelhaving my breakfast in mamak place. Jam Keluar dari mamaknak

No comments: