Wednesday, August 16, 2006

Persoalanku Terjawab

Sharp at 5.00 pm, aku terus gerak balik. Siap aku minta budak offcice tolong ambilkan kemeja dan hantarkan ke rumah kemudian. Masuk saja dalam bilik, terus i have a nap, since kepala aku dah berpinar sangat dah. Tengah dok lelap dan sempat jugaklah mimpi, tetiba budak office aku call, katanya dia dah sampai di depan pintu rumah aku. Dia serahkan baju untuk kami nak buat perbarisan esok. Lepas siap apa-apa yang patut, kami keluar dari rumah. Jiran sebelah yang budak bujang tue tengah basuh kereta. Terus aku bergurau minta dia tolong cucikan kereta aku juga. Tersengih dia.
"Semalam ada jadi kebakaran ke? Habis kereta saya kena berdebu. Dahlah baru saja cuci kereta 2 hari lepas." Rungut aku.
"A'ah, bukit depan rumah kita nie terbakar. Awak nie kalau tempat nie terbakar agaknya langsung tak sedar kot." Selorah dia. Sengih malu aku. Iyelah, jiran aku nie memang arif sangat kalau aku dah balik kerja dan start parking kereta, alamatnya the next day waktu nak pergi kerja, barulah aku buka pintu grill rumah. Kalau tak, jangan haraplah aku nak jenguk kereta aku ke apa ker. Jadi terjawablah persoalan aku semalam penyebab kereta aku melekat dek abu all over my car. Kurang pasti punca kebakaran tue. Terus kami masuk. Sebelum nak belok keluar, sempat aku tengok kesan bukit yang terbakar tue. Agak teruk jugak. Dahlah sekarang nie musim jerebu yang berpunca dari negara jiran. Bila dah jadi terbakar macam nie secara tak langsung untuk effect the exact situation.

No comments: