Saturday, August 19, 2006

Final Decision

The whole night i have been thinking about this. Celik saja mata pagi tadi, terus aku kemaskan apa-apa yang patut. Baju-baju yang sepatutnya dihantar ke dobi, terus aku masukkan dalam satu plastik besar dan letak di sebelah beg aku. Dah siap berkemas dan masukkan barang-barang dalam kereta, aku terus bergerak balik ke kampung. Alhamdulillah aku selamat sampai. Perjalanan aku hanya mengambil masa 3 jam 32 minit walaupun banyak juga kenderaan. Iyerlah dah masuk musim cuti sekolah nie. Sampai saja rumah, family aku semuanya ada kecuali mak aku. Dia pergi ke majlis pertunangan anak jiran aku. Tak lama lepas tue barulah mak aku sampai rumah. Salam dengan mama aku dan cium pipi dia. Agak lama jugalah aku tak balik kampung. Kali terakhir aku jumpa family aku pun bulan June time depa hantar adik aku ke PD. Anak sedara aku pun besar dah. Yang kelakar tue dia dah tumbuh 2 batang gigi kat bahagian bawah. Nampak kelakar bila dia sengih. Lepas tue bila kita dukung dia, sesuka hati saja masukkan tangan dia dalam mulut kita ataupun tarik telingan kita. Nak marah, kecik lagi. So, layan sajalah. Bukan selalu aku balik, hehe..
Dalam jam 4.00 petang, aku ajak mama dengan adik-adik aku pergi ziarah nenek aku di kampung. On the way, hujan half way. Alhamdulillah kami selamat sampai ke kampung. Kebetulan Makanjang aku pun ada jugak. Dia datang sorang saja dengan motosikal scooter dia tue. Mak sedara aku yang tinggal bersebelahan dengan rumah nenek aku pergi dengar ceramah di pekan. Sebelum balik, adik sepupu aku, Amin dan Siti ikut kitaorang balik sekali. Diaorang nie selalunya waktu cuti sekolah memang selalu di rumah aku. Dengar pulak yang esok kami nak pergi berkelah ke Teluk Batik, lagi terlompat-lompat nak ikut.
Then the way balik, kami singgah ke rumah Maklang aku, kakak mama. Bertanyakan khabar. Maklang aku cakap, kakak sedara aku dah nak kawin dah. Dengan orang satu blok perumahan dia jugak. Sepupu aku nie janda anak sorang. Dia nie memang dalam katogari cantik. Dulu dia memang berkawan dengan bakal suami dia nie, tapi hubungan diaorang tidak direstui sebab mak that guy pandang darjat. Hubungan depa terputus di tengah jalan. Sepupu aku lepas tue kawin ikut pilihan keluarga sebab terlalu frust. Tapi perkahwinan dia tak kekal lama. Dalam dia tengah mengandung, husband dia buat hal. Rupa-rupanya husband dia memang dah ada girlfriend sebelum kawin. Dia pun kawin atas dasar pilihan keluarga juga. Habis saja tempoh berpantang, terus depa bercerai. Kesian juga perjalanan hidup sepupu aku nie. Lepas insiden tue, banyak juga lelaki yang dia kenal, tapi bila dia sebut status dia, terus depa menjauhkan diri. Hopefully biarlah perkahwinan dia kali kedua nie kekal hingga ke akhir hayat. Even bakal husband dia nie pun penah kawin dan telahpun bercerai. Agaknya jodoh dia dengan sepupu aku nie kuat kot. Masing-masing masih lagi pendam perasaan. Insya-ALLAH kalau tak ada apa-apa aral dalam tahun nie depa kawin.

No comments: