Tuesday, August 22, 2006

Ampunkan aku ibu..

Celik saja mata nie, anak sedara aku dah ada dekat aku. Since mama dia kerja, memang setiap hari si Harris nie di rumah, dijaga Ely. Dialah yang jadi baby sitter. Sambil dia dok sengih, siap si kecil tue masukkan tangan dia dalam mulut aku..heh...sabo je lah anak sedara sorang nie. Alhamdulillah anak sedara aku nie memang senang sikit nak dijaga, kalau pagi tue dia dah sampai dan bagi susu, terus dia tidur. Then dalam tengah hari, bila saja celik mata, mandikan dia dan bagi dia makan bubur nasi, diamlah dia. Cuma letih sikit nak melayan karenah dia yang semakin nakal. Ada saja barang yang dia selerakkan. Semalam tengah dok tengok tv, tiba-tiba saja dia pergi dekat dengan tv tue dan kuatkan volume tu. Apa lagi, terkejut dia bila tetiba suara tv tue jadi kuat. Kami pulak gelakkan dia. Lepas tue dia sengih-sengih saja. Langsung tak tunjukkan muka bersalah. Agaknya dia nak buat lawaklah tue. Selalunya bila dia dah bergerak dengan walker dia ke arah dapur, mesti habis berselerak raga bawang dikerjakannya. Kalau dia masuk ke dalam bilik, habis selerak kain baju yang dah dikemas. Ada sekali tue mak aku cakap dia pergi sentuh kulit durian. Apa lagi menangislah. Padan muka! Mentang-mentanglah dah pandai guna walker, action betul budak kecik sorang nie.
Bangun dari tidur, terus aku kemaskan apa-apa yang patut. Habis mengemas and so on, aku pun bersalaman dengan adik-adik aku. Mak bekalkan aku dengan nasi dan sedikit lauk-pauk. Biasalah mak aku ni, dia tak nak aku berlapar ataupun beli makanan. Hari nie aku akan bawa balik kereta ayah. Sebenarnya aku kurang yakin nak bawa balik kereta ayah aku nie. Aku nie udahler kecik, drive pulak kereta besar, kang orang lain tengok kereta saja bergerak, tapi tak nampak siapa driver dia..hehe... After saying goodbye to them, aku perlahan-lahan menyusuri jalan keluar. Sambil-sambil tue dalam hati nie rasa seakan-akan ada perkara yang aku terlupa.
Sampai saja tol Changkat Jering, terus aku berhentikan kereta di tepi jalan. Terus aku dial the number. Terdengar suara di hujung talian.
"Kenapa kakak?" Sapa mak aku.
"Mama, kakak tertinggal barang."
"Barang apa?" Tanya mak.
"Kakak lupa nak salam mama. Minta ampun mak. Tak tau la pasai apa sampaikan terlupa." Memang aku dalam keadaan yang amat bersalah. Malu dah tahap 'cipan' dah nie. Selalunya mak lah orang pertama yang aku salam dulu. Tadi mungkin agak ghairah nak guna kereta besar (ehhe..) ditambah pulak dengan aku yang agak kelam-kabut, terus aku jadi terlepas pandang.
"Tak apalah kakak, yang penting selamat sampai sana. Jangan singgah mana-mana pulak. Kalau ada orang tahan nak minta tolong ka apa ka, jangan berhenti. Manalah tau kot-kot depa tue tipu ke." Ujar mak panjang lebar. Mak memang risau sangat waktu aku on the way balik ke kampung ataupun on the way balik ke tempat aku. Selalunya dia akan selalu call aku tanya dah sampai mana dah. Even adik-adik akupun macam tue juga.
Lega sikit bila mak dah cakap macam tue. Kalau tidak, sepanjang perjalanan, aku akan diserang rasa bersalah yang teramat. Sepanjang perjalanan sebelum nak sampai ke tol Jalan Duta, memang banyak jalang yang dalam proses penambahbaikan. Ditambah pulak dengan keadaan yang hujang di beberapa tempat. Alhamdulillah aku selamat sampai ke rumah aku.

No comments: