Friday, June 30, 2006

A letter?

Petang masuk kerja macam biasa. Tengah dok berborak tue, tetiba sorang staf dari bahagian Pejabat Pendaftar, Sumber Manusia datang. Dia serahkan satu surat atas nama aku. Dia siap minta aku tandatangan satu kertas pengesahan lagi. Bila dibelek di bahagian pelipat sampul tue ada 'seal' SULIT. So i knew something big is happening to me. After sign the piece of paper, that boy walked away. Tinggalkan aku sorang yang terkial-kial buka sampul tue. Sebelum nak buka tue aku dah expect something dah tapi aku masih berfikiran positif. Bila buka saja sampul tue, aku speechless! A letter of reshuffle to the department! To INFAD. Tak tahu nak cakap apa; sebak pun ada, rasa macam aku nie asyik timbulkan masalah sampaikan kena tukar lagi and so on. Terus aku call secretary yang dulu pun reshuffle dengan aku yang mana aku ambil tempat dia la nie. Aku katakan pada dia yang aku kena bertukar, so dia minta aku terus ke bilik dia saja since suara aku pun dah lain macam. Jumpa saja dia terus aku peluk dia. Menangis aku kejap. Bila tangisan aku dah reda dan aku pun dah tenang sikit, terus aku ceritakan perkara sebenar. Akak tue minta aku banyak bersabar. We have a talk for almost 15 minutes since dia pun nak kena balik awal. So do i. Sharp jam 5.00 petang, aku kemaskan barang-barang aku, shut down my pc, off the radio dan kunci pintu.
Terus saja aku balik tanpa aku sedari aku sendiri ada tugas yang patut aku buat. Waktu aku lalu depan kawan-kawan aku (my housemate and the other one) budak yang lagi sorang tue tanya.
"Dah nak balik ke?"Time tue depa tengah dok buat kira-kira untuk jualan kerepek untuk pendaftaran pelajar esok. And few preparation related.
"A'ah." My housemate tak cakap apa-apa.
Sampai saja kat rumah Abang called. Aku pun maklumkan kat dia tentang my reshuffle and what i felt. Terus dia 'bambu' aku. Katanya i shouldn't feel i what i feel coz wha i am thinking was wrong. He want's me to take the reshuffle as a positive thinking. He said that's one of the way to change environment, to get to know other people well, and learn new thing. Ha! Kan dah banyak benefit bertukar tue. Terus i keep calm. Betul jugak kata-kata si mamat nie. Bila aku suarakan pada dia yang esok aku akan join depa ke gerai jualan tue, terus dia tanya, "You are going to reshuffle but still helping them?" Aku explain kat dia yang aku memang nak tolong pun, and it might be the last favour from me to them, that's all. Abang tue bukannya apa, dia cukup risau kalau-kalau aku kena buli dek sesiapa pun.
Malam tue budak rumah aku cakap ada bubur yang dia bawa balik dari rumah pegawai. Lepas Maghrib tadi dia pergi ke rumah pegawai tue sebab nak ambil kerusi. Dah alang-alang tue pegawai tue kirimkan sekali bubur tue. Aku tak makan pun. Aku tanya dia sama ada dia tau pasal pertukaran aku. She said yes. Katanya lagi dia dengar pegawai dok bercerita pasal pertukaran tue. Aku diam. Tak tahu nak cakap apa. My housemate langsung tak mention agenda untuk esok, apa nak dibuat, macam mana perjalanan program kitaorang. Dan aku pun malas nak tanya sebab dia pun nampak letih saja. Tapi memang aku dah setkan in my mind that i will join them.

No comments: