Thursday, May 25, 2006

Hahhaha...rasakan penanganku

Pagi nie aku masuk ke office as usual but a bit early 10 minutes. Tepat saja pukul 8.00 pagi, aku bukakan pintu bilik. Dalam dok godek-godek pc, tetiba one of my officemate reminds me that this morning there will be Tazkirah Syahriyyah dekat tempat biasa. Pagi nie orang dari JAKIM dijemput untuk topik "KEPENTINGAN MAKANAN HALAL DALAM IBADAH HARIAN". Really interesting topics, ditambah pulak dengan orang yang bagi talk tue a bit 'keloloh'. Dari situ banyak info yang selama ini aku kurang arif ataupun langsung terlepas pandang. Contohnya macam yogurt, kuew tiau, yong tau foo, mee, ayam and so on. Walaupun dalam hukum tak cakap haram, tapi dari segi sumbernya. Contohnya ayam yang kita beli tue kita tidak tahu sama ada ayam tersebut disembelih ataupun sebaliknya. Sebabnya tak ada langsung orang Islam yang jadi pengeluar, contohnya kuew tiau ataupun mee. Sebab itulah kalau orang Cina buat mee ataupun kuew tiau, bau wangi, rasa sedap dan langsung x melekat. Sedangkan kalau orang Melayu yang masak, jadi lembik dan melekat. Dan orang India kalau buat mee pulak, terus jadi berbelit-belit...hehe..memang kelakar tapi orang yang bagi talk tue bagi contoh-contoh yang senang difahami. Lagi satu contoh yang diberi gelatin yang diperbuat daripada tulang babi ataupun tulang lembu (bovine). Juga kapsul ubat. Kekadang mungkin kita terlepas pandang dan mengandaikan semua makanan yang dijual tue bersumberkan halal sebab kita tengok ada logo HALAL since semua orang pun boleh tulis tanda tue. Cuma pengguna tue sendiri kena elert and really making sure of that. Sebenarnya talk yang diberi setengah jam tue tak cukup sebab aku rasa banyak lagi info menarik yang kita sebagai umat Islam kena ambil tahu. Iyerlah pemakanan tue nanti akan jadi darah daging kita. As long kita tak tahu, it's ok but once we know kena elert. Settle saja tazkirah tue, aku dengan officemate aku terus gegas breakfast. Lapar beb!
Balik saja dari office, aku checked my mobile. Aik! Ada miss call and sms as well! At both phones lagi! Hehehe..agaknya siapalah yek. Aku pun belek. Rupa-rupanya Abang. Selalunya aku bawa mobile tapi memandangkan Abang jarang call me in the morning, so i just left the phone. Heheh..kat mobile itam tue ada 6 m/calls. The other phone pun the same. Also leave the same sms as well. Hehe..aku pun baca ler sms dia. Katanya dia rasa bersalah sebab buatkan aku tertunggu-tunggu phone call dari dia last night. Mungkin sebab itu yang dia ingat aku marah dan tak angkat phone sedangkan aku tertinggal phone dalam laci. Some more, dia risau if something has happened to me sebab after all this time memang aku tak pernah miss angkat phone every time he calls. I returned his calls. Dia tanya aku ke mana tadi, then aku cakaplah yang aku ke tazkirah lepas tue having a breakfast. The time dia cakap dia risaukan aku, terus aku smash kat dia 'risau kalau-kalau i mati ker?' dia diam. Then dia cakap lagi kalau aku mati, dia tak risau sebab itu memang lumrah alam. Aramak! Terkena aku sebijik! Itulah celupar sangant mulut nie! Katanya dia risau-risau kalau aku tak sihat ke apa ker. Terus jer aku menyampuk 'ala..kalau i sakit ke apa ker, at the end you bukan dapat datang pun, i am the one who have to go to the clinic by my self and everything, sedangkan you are not there for me pun'. Terus dia cakap 'if really you are sick, i will definitely go there to see you.' Erm..itu ler lelaki, ada saja jawapan. Kalau dia dekat depan aku, bukan setakat nak tampar muka dia, tapi aku akan buat tak tahu saja; silence war gitu. Biar dia rasa sikit. Memangpun aku rasa marah sebab he said that he will call and we are going to have some discussion, tapi dia langsung tak call. Hehe..tau pun takut (iyer ker?). Rupa-rupanya after Isyak dia terlelap, terus tidur. Rasanya lelaki nie sekali-sekala kena ajar cam tue ler, baru dia tau kita nie penting ke tak dalam hidup dia. Asyik kita saja yang risaukan dia all the time. Sekali-sekala buat macam tue baru bagi dia 'bangun' sikit. Katanya seawal jam 5.00 pagi dia dah bangun and he tried to call me but dia tahu pepagi nie sure aku akan kelam-kabut nak buat bersiap-siap nak ke office. Then by the time dia call aku pulak left the phone. I hope he'll leart the lesson. So for all the guys out there who reads this entry, just bear in your mind that, once a girl falls in love, their love is so hugh to her couple. The feeeling of worry is there all the time. Perempuan nie is more concern and more sensitive compare to the guys. So the guys have to appreaciate it. Merajuk bukan bererti mengada-mengada. But that's the way to show the expression. Tapi kalau dah teruk sangat mengada-ngada tue lain kes le tue. But it's not me...hehehehee...

No comments: