Friday, April 14, 2006

Malu den..Count Of The Monte Cristo

Pagi nie aku bukak balik fotopages yang aku buat pagi semalam, itu pun main belasah jer, alhamdulillah jadi gak..bila terpampang je fotopage aku tue, terus aku tengok kt bahagian commment. Ada 2 comment; yang satu tue mengalu-alukan aku di FP nie. Pas tue yang lagi satu nie, dia cakap cam nie.."Best. sunggoh creative gambar kamu. ternampak coli budak pakai baju putih tu sikit. tak pe la. sexy sikit je. jangan risau, aku tak bagitau orang lain. - kreativiti kamu kekwatkan kucingku -". Aduih..malunya aku, so aku pun tengok balik gambar-gambar time seminar yang aku letakkan kat situ. Memang ler ada ternampak cam lubang sket kat celah-celah kemeja tue, tapi x ler sampai nampak coli..isy..mamat sorang nie, buat aku termalu sendiri jer..silap aku jugak sebab terlepas pandang, tapi aku nak stresskan lagi sekali, yang baju aku tue tak ler sampai ke tahap nampak COLI! Peringatan lagi sekali. Lepas tue kan dia ada sebut perkataaan KEKWAT. Aku penah dengar, tapi dah lupa apa maksud dia. So bro Dzool, cuba habaq sket apa maksud KEKWAT tue..tq..

Malam tue aku on tv3, ada satu cite tue tajuk dia Count of The Monte Cristo. Memang best. Kalau ada sapa-sapa yang baca entry aku nie dan tengok cite tue dan bersetuju dengan aku, aku mengala-alukan kome kasi komen pasal cerita nie. Memang banyak unsur pengajaran. Antaranya ialah:

1. Kebaikan tak selalunya dibalas dengan kebaikan. Contohnya si mamat nie yang ada kawan sepermainan but at the end betrayed him and make him went to prison. Dah tue rampas tunang si mamat tue lagi, memang sadis.

2. Manusia yang tak ada pengetahuan akan senang dimanupulasi oleh pihak yang ada kepentingan. Contohnya, si mamat nie dah le simple mind (lurus bendul gitu) kena tangkap kononnya dia dikatakan seorang pemberontak. Semuanya gara-gara sepucuk surat yang dia sendiri tak tahu isi kandungannya.

3. If people got a sincere heart, ke mana dia pergi pun orang akan suka. Contohnya time mamat nie dalam penjara, he's met a priest. So this priest teached him to write, how to read and everything so that he could be a knowledgable person.

4. Learn from past dan buat penambahbaikan. Contohnya bila mamat nie dapat lari dari penjara tue, dia dapat sorang kawan baru yang dia selamatkan(yang asalnya jahat) who's loyal to him. Together they went to Monte Cristo Island, took the treasure and build their richness. And he changed his name to Count to Monte Cristo.

4. What your right is your right. So bila mamat nie dah kaya, dia revenge pada orang-orang yang dah buatkan dia susah. And he did it well.

Well, that's all raps up for tonight..dah nak tido nie..good nite, papai..a'kum..

No comments: